Friday 14 December 2012

Sejarah Seni Silat


SEJARAH  SENI  SILAT

Seni silat adalah sejenis ilmu bela diri yang diakui umum sebagai hak asli kepunyaan bangsa Melayu. Berdasarkan bukti penemuan tinggalan sejarah yang terdapat di Candi Borobudur dan Candi Prambanan di Jawa, dapatlah disimpulkan bahawa sudah wujud sistem bela diri di kawasan kepulauan Melayu pada abad ke-8 Masihi. Bermula dari kepulauan Riau, sistem bela diri ini dikatakan merebak ke Minangkabau, Sumatera.

Di Sumatera, sistem bela diri ini diperhalusi lagi dan dikenal sebagai Pencak Silat. Ilmu silat ini pernah digunakan oleh kerajaan Srivijaya(abad ke-7 hingga abad ke-14) untuk memperluaskan empayarnya. Pada zaman kekuasaan Majapahit(abad ke-13 hingga abad ke-16), ilmu silat dikatakan telah mencapai kemuncak kesempurnaannya apabila penggunaan senjata disertakan.

Dari Minangkabau, silat diperkenalkan di Semenanjung Tanah Melayu melalui Melaka. Dalam zaman Kesultanan Melayu Melaka, hanya golongan yang rapat dengan istana sahaja diberikan peluang untuk mempelajari silat. Seni silat ini akhirnya sampai ke pengetahuan rakyat jelata dan seterusnya menjadi suatu kesenian desa. Laksamana Hang Tuah(Bapa Persilatan Melayu) dikatakan mempelajari seni silat daripada Sang Adi Putera di Gunung Ledang dan Sang Persanta Nala di Pulau Jawa(Majapahit).

4 comments:

  1. Terima kasih perkongsian maklumat mengenai seni silat, blog cikgu amat cantik dan menarik.

    ReplyDelete
  2. Maklumat yang padat dan jelas. Terima kasih kerana berkongsi maklumat ini.

    ReplyDelete
  3. Maklumat yang memanfaatkan, terima kasih.

    ReplyDelete
  4. You should see how my friend Wesley Virgin's biography launches in this SHOCKING AND CONTROVERSIAL VIDEO.

    You see, Wesley was in the military-and shortly after leaving-he discovered hidden, "self mind control" secrets that the CIA and others used to obtain whatever they want.

    These are the EXACT same methods tons of celebrities (notably those who "became famous out of nowhere") and elite business people used to become rich and successful.

    You probably know how you utilize only 10% of your brain.

    That's really because most of your BRAINPOWER is UNTAPPED.

    Perhaps this expression has even occurred INSIDE your own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head seven years back, while riding an unregistered, garbage bucket of a car without a license and on his debit card.

    "I'm very fed up with living paycheck to paycheck! When will I finally make it?"

    You've been a part of those those types of conversations, ain't it so?

    Your success story is waiting to start. All you need is to believe in YOURSELF.

    CLICK HERE To Find Out How To Become A MILLIONAIRE

    ReplyDelete